Annikas kakel i Villa Äntligen

2012-02-01

Keramikern Annika Svensson från Göteborg, känd från kulturprogrammet Sverige i SVT, har designat den vattenmantlade kakelugnskaminen i Villa Äntligen. Härom dagen satte hon kaklen på plats i det Pål Ross-ritade lågenergihuset i södra Stockholm.

Bild på keramiker Annika Svensson som arbetar i Villa Äntligen.

— Kaklen är specialgjorda för att passa. Grunden till kaminen är tolvkantig så kaklen är fasade på baksidan för att passa den formen, men på utsidan är kaklen rundade, säger hon.

Att göra en sådan kamin kan jämföras med att lägga pussel. Men först måste man tillverka alla pusselbitar en efter en. Varje del av kaminen har handtryckts i en egen gipsform, ingen del är likadan.

— Formarna beställde jag av en gipsmakare på Gotland. Sedan gjorde jag prover och testade olika leror, säger Annika Svensson.

Därefter skar hon ett centimetertunt blad av lera och lade i varje form, kavlade ut det för hand och lät det torka.

— Det tog nästan två månader för leran att torka, säger hon.

Färgen är lika viktig som formen. För Villa Äntligen valde beställaren en bordeauxröd färg med olika nyansskiftningar. Tanken var att kaminens färg skulle harmoniera med kaklet i köket och klinkergolvet i badrummet på bottenvåningen.

För att skapa rätt färg penslade Annika först en röd engobe (en slags infärgad, tunnare lera) på leran, och avslutade med att såväl hälla som spreja engobe på ytan för att skapa skiftningarna i nyanserna.

— Sedan blandade jag en egen glasyr som innehöll bland annat en lila färgkropp och manganoxid. Glasyren är klar och blank, dels för att jag tycker om sådana glasyrer, dels för att det är lätt att göra rent kaklet.

Som keramiker kan man aldrig vara helt säker på att det blir som man tänkt. Många faktorer spelar in. Exempelvis krymper leran under hela tillverkningsprocessen. Det gör att de ursprungliga måtten kan variera några millimeter.

Bild på vattenmantlad kakelugnskamin i Villa Äntligen, Ortogonal geodesi.

Att få fram den eftersträvade färgen kräver erfarenhet och tekniska kunskaper.

— Utmaningen med kaminen till Villa Äntligen har varit att få alla mått att stämma. Men det är också svårt att få bra röda kulörer i keramik eftersom de röda pigmenten inte tål så höga temperaturer. Färgen kan försvinna när man bränner kaklet, säger Annika Svensson.

För att lyckas skapa det här rödflammiga kaklet och skapa djup och mörka stråk i ytan, var det essentiellt att ha exakt temperatur och syrehalt i ugnen under bränningen. Något som Annika Svensson lyckades alldeles utmärkt med.

Kakelugnskaminen i Villa Äntligen har fått en central placering i vardagsrummet i mitten av husets bottenvåning. Det avslöjar eldstadens betydelse, framför allt för uppvärmningen av huset.

Kaminen värmer upp vatten som transporteras via rör till en ackumulatortank, där vattnet samlas. Det varma vattnet distribueras sedan ut i huset och används till radiatorer och golvvärmeslingor samt till duschar och varmvattenkranar.

Det här miljövänliga systemet innebär inte att man behöver elda ständigt och jämt. På taket på Villa Äntligen sitter solfångare som hjälper till att värma upp vattnet i ackumulatortanken.

Villa Äntligen är ett samarbetsprojekt mellan Ortogonal AB och Ross Arkitektur & Design AB. Och vill du läsa mer om Annika Svensson och hur hon tillverkade kaklet till Villa Äntligen så kan du besöka hennes blogg eller hemsida.


ShareThis